your test professionals

clock

Ma - Vr 8.00 - 18:00
Za & Zo gesloten

position pin

Dalsteindreef 2002
1112 XC Diemen

User experience testing: Hoe UX testen bijdragen aan betere software

User Experience Testing

Ben jij al bekend met user experience testing (UX) en zijn rol binnen het ontwikkelproces van software, apps, websites en digitale producten? Steeds vaker realiseren bedrijven zich dat het niet langer volstaat om enkel functionele software te leveren. Gebruikers streven naar naadloze en waardevolle ervaringen die aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen.

Daarom duiden we hier dieper in op de wereld van UX-testing. We zullen niet alleen ontdekken wat het inhoudt en waarom het zo belangrijk is, maar ook welke methoden en tools je kunt inzetten om het proces te ondersteunen. Daarnaast zullen we enkele inspirerende casestudies bekijken om de impact van UX-testing in de praktijk te illustreren

Wat is user experience testing?

UX testen zijn een manier om softwareapplicaties en andere digitale producten of diensten te beoordelen vanuit het standpunt van de gebruiker. Het doel van user experience testing is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers interageren met een product, hoe ze het ervaren en welke problemen ze mogelijk tegenkomen tijdens het gebruik. Het is gericht op het identificeren van pijnpunten, het begrijpen van gebruikersgedrag en het verzamelen van feedback om het product te verbeteren en te optimaliseren.

Kortom, user experience testing richt zich op het ontwikkelen van digitale producten die niet alleen functioneel zijn, maar ook intuïtief, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.

Software testen vanuit een nieuw perspectief

Deze aanpak vergt ook nieuwe skills van jou als software tester. Omdat het kernaspect van user experience testing draait om het diepgaand begrijpen van de gebruikersbehoeften en -voorkeuren, moet jij meer doen dan alleen bugs opsporen en problemen oplossen. Je moet je kunnen verplaatsen in de gebruiker en het product vanuit hun standpunt bekijken. Zo kun je al tijdens het ontwikkelproces nadenken over wat de gebruikerservaring kan verbeteren en anticiperen op mogelijke pijnpunten.

Manieren van user experience testing

UX-testing kan op verschillende manieren en elke methode heeft zo z’n eigen voordelen en unieke invalshoeken. Door een combinatie te gebruiken van onderstaande benaderingen, krijg je een compleet inzicht van hoe gebruikers met softwareproducten interageren.

Gebruikersonderzoek (User Research)

Gebruikersonderzoek is een fundamentele stap in UX testing, waarbij je beter inzicht krijgt in de gebruikers zelf. Wie ze zijn, wat ze nodig hebben, hoe ze digitale producten gebruiken, en wat hun voorkeuren en motivaties zijn. Hiervoor kun je verschillende technieken gebruiken, waaronder interviews, enquêtes, observaties, en persona-ontwikkeling. Door gebruikersonderzoek aan het begin van het ontwikkelproces te plaatsen, kan het hele team van bij de start de juiste koers varen, met inzicht in de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker.

Usability tests

Usability tests beoordelen de bruikbaarheid van een software- of digitaal product door middel van directe interactie met gebruikers. Tijdens deze tests worden de gebruikers gevraagd om onder observatie specifieke taken uit te voeren binnen het product. Gebruikers worden verzocht om echt luidop na te denken en kritisch door de applicatie te navigeren. Zo ontdek je snel welke elementen van de interface verbetering nodig hebben.

A/B-testing

A/B-testing, ook split testing genoemd, is een beproefde methode in de digitale wereld en zo ook bij software testen. Je test hierbij twee (of meer) varianten van een webpagina of softwareapplicatie en gaat aan de hand van de verzamelde gegevens na welke versie het beste werkt. Je kunt A/B-testing ook combineren met usability tests, om te achterhalen welke versie het handigst is voor de eindgebruikers.

Overige methoden

Naast de deze manieren zijn er nog technieken die waardevol kunnen zijn voor UX testing, zoals:

  • Card sorting: Helpt informatie logisch te organiseren voor gebruikers, optimaliseert site navigatie en informatiearchitectuur.
  • Eye tracking: Geeft inzicht in waar en hoe lang gebruikers kijken. Dat draagt bij aan de optimalisatie van lay-out en content-indeling.
  • Prototyping en usability testing: Dit omvat het testen van wireframes, mockups, en prototypes om feedback te krijgen in de vroege stadia van het ontwerpproces.

Elk van deze methoden kan in verschillende stadia van het ontwikkelingsproces worden ingezet om zo een diepgaand inzicht te geven in de behoeften van de gebruikers.

De weg naar een compleet ontwikkelingsproces

User experience testing is nodig doorheen het volledige softwareontwikkelingsproces, van de opzet tot lancering en daarna. Het is dus niet één onderdeel van het proces, maar wel een andere benadering die tijdens elke fase nuttige informatie oplevert. Zo kun je constant je producten verbeteren al tijdens de ontwikkeling, in plaats van alle problemen op het einde aan te pakken. Dit is ook een manier van agile testing, waarbij de gebruikerservaring centraal staat.

Casestudies: Succesverhalen van user experience testing

Door succesverhalen van gebruikerstesten te bestuderen, leer je hoe de focus leggen op gebruikerservaring, de ontwikkeling van software kan verbeteren. Onderstaande casestudies tonen aan dat bedrijven met een UX-aanpak meer tevredenheid bereiken bij gebruikers en hogere conversieratio’s hebben.

E-commerce website redesign

Een toonaangevende e-commerce website onderging een volledige redesign gebaseerd op uitgebreide UX testing. Hierbij lag de focus op het stroomlijnen van het aankoopproces, waarbij A/B-tests, gebruikersonderzoek en usability tests werden gebruikt. Bleek dat bepaalde elementen bij de check-outflow klanten ergerden, waardoor ze afhaakten. De oplossing was eenvoudig: de checkout pagina vereenvoudigen en duidelijke call-to-action-knoppen toevoegen. Hun conversieratio steeg met maar liefst 35%. Ook de website navigatie werd onder handen genomen, wat een positieve weerslag had op de klanttevredenheidsscores.

Mobiele applicatie voor openbaar vervoer

Een mobiele applicatie ontworpen om gebruikers van openbaar vervoer realtime reisinformatie te bieden, gebruikte user experience testing om de gebruikerservaring te verbeteren. Het team testte de app met gebruikers om hun ervaring en informatiebehoeften te leren kennen. Door hun feedback werd de app-interface herontworpen om de zichtbaarheid van essentiële functies te verbeteren. Live updates van bus- en treintijden leidden tot een stijging van 50% in het dagelijks gebruik. Ook kreeg de app betere beoordelingen in de app stores.

Tools en technologieën voor user experience testing

Voor het testen van de gebruikerservaring zijn er tal van hulpmiddelen en technologieën beschikbaar om te ontdekken hoe gebruikers een product ervaren. Populaire tools zijn onder andere SurveyMonkey, UserTesting en Google Anlaytics. Voor A/B testen is Optimizely een aanrader en voor wireframing is er dan weer Adobe XD.

Deze instrumenten hebben allemaal hun eigen functie en leggen verschillende elementen van de gebruikerservaring bloot. Daarom is ook hier een combinatie nodig om een volledig inzicht te krijgen.

Conclusie

Om een succesvol product te ontwikkelen, is het belangrijk om te begrijpen wat gebruikers willen, waar ze tegenaan lopen en hoe ze jouw software, applicatie of website ervaren. Een systematische aanpak die user experience testing integreert, helpt bij het creëren van technisch hoogstaande en gebruiksvriendelijke software. Gelukkig bieden verschillende methoden en tools ondersteuning voor dit proces, waardoor teams kunnen samenwerken aan een compleet eindproduct dat met plezier gebruikt wordt door hun doelgroep.

Word je blij van de gedachte om hier dagelijks mee bezig te mogen zijn? Solliciteer nu op een van onze vacatures.

Meer weten? Neem nu contact met ons op.

Vul hier uw gegevens in: