Softwarekwaliteit (of software quality) kan op een aantal manieren worden gedefinieerd. Voor de meeste mensen betekent het gewoon dat de software doet wat het moet doen.
Anderen leggen de nadruk op andere factoren, zoals bruikbaarheid, onderhoudbaarheid en portabiliteit. Je kunt de kwaliteit van de software op verschillende manieren meten. Eén manier is het gebruik van objectieve maatstaven zoals code coverage of naleving van coderingsnormen. Een andere is het gebruik van subjectieve maatstaven zoals klanttevredenheidsonderzoeken. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat de software voldoet aan de behoeften van de gebruikers. Als dat niet het geval is, dan is de software niet geschikt voor het beoogde doel en zal het uiteindelijk ook niet succesvol zijn.
Wat is softwarekwaliteit?
Software quality lijkt een vaag concept dat moeilijk te definiëren is. Maar in de kern gaat software quality over het voldoen aan de behoeften van de gebruikers en deze een geweldige ervaring bieden. Het inspelen op de behoeften van verschillende gebruikers kan moeilijk zijn. Want verschillende gebruikers hebben ook verschillende behoeften, en deze behoeften kunnen in de loop van de tijd veranderen. Daarom is het belangrijk om een proces te hebben voor het verzamelen van feedback en deze feedback toe te passen op je software. Factoren als functionaliteit, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en prestaties zijn belangrijke factoren waar de software veel op getest wordt. Het is een continu proces dat voortdurende aandacht vereist, maar het is de moeite waard om een software van hoge kwaliteit te maken.
Daarnaast betekent software quality ook dat je ervoor zorgt dat je software veilig is. Nu cyberaanvallen steeds vaker voorkomen, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je software veilig is voor potentiële bedreigingen. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je software up-to-date is met de nieuwste beveiligingspatches en dat je stappen onderneemt om te voorkomen dat kwetsbaarheden worden misbruikt.
Uiteindelijk gaat het bij software quality om het afwegen van al deze factoren en op deze manier een product te maken dat voldoen aan de verschillende behoeften van je gebruikers. Op deze manier kun je ze een geweldige ervaring bieden.
Specificeren van software quality
Er zijn vele manieren om kwaliteitseigenschappen van software te specificeren. Een van de belangrijkste onderdelen bij het borgen van de kwaliteit is het vaststellen van specifieke kwaliteitsdoelstellingen. Deze doelstellingen helpen het ontwikkelingsteam bij hun inspanningen om software van hogere kwaliteit te maken, omdat zij op deze manier een doel voor ogen hebben.
Eén manier is het gebruik van de International Organization for Standardization (ISO) 9126 standaard, die zes kwaliteitskenmerken definieert: functionaliteit, bruikbaarheid, betrouwbaarheid, efficiëntie, onderhoudbaarheid en portabiliteit.
Een andere manier om software quality te specificeren is door gebruik te maken van het Capability Maturity Model Integration (CMMI) van het Software Engineering Institute (SEI), dat voor elk kwaliteitskenmerk vijf niveau’s definieert: initieel, herhaalbaar, gedefinieerd, beheerd, en geoptimaliseerd.
Nog een andere manier om kwaliteitseigenschappen van software te specificeren is door het gebruik van de Malcolm Baldrige National Quality Award criteria, die zeven kwaliteitscategorieën definiëren: leiderschap, strategische planning, klantgerichtheid, meting, analyse en kennismanagement, personeelsgerichtheid en procesmanagement.
Zoals je kunt zien, is softwarekwaliteit een van de belangrijkste aspecten van softwareontwikkeling. Dit proces helpt ervoor te zorgen dat software voldoet aan het beoogde doel en geen gebreken of fouten bevat.