Met AB testing vergelijk je, simpel gezegd, twee verschillende versies van een advertentie. Kleine aanpassingen in de advertentiestrategie kunnen al een grote impact hebben op de kosten en opbrengsten van een advertentie. Met een A/B-test vergelijk je deze aanpassingen op een statistisch verantwoorde manier. Hier lees je meer over in ons artikel: Waarom A/B testen? Ook bij Facebook Ads kun je advertenties AB testen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in dit artikel.
Verschillende manieren van ab testing op Facebook
Bij Facebook (tegenwoordig opererend onder de naam Meta) kun je eenvoudig je advertenties AB testen. Je kunt daardoor variaties in variabelen als afbeeldingen, teksten, doelgroepen en plaatsingen met elkaar vergelijken. Je kunt een AB test op twee manieren inrichten: vanuit de Ads Managers Toolbar, of door een advertentie te dupliceren.
AB test vanuit de Ads Manager Toolbar
Facebook raadt aan om een AB test te maken met de Ads Manager Toolbar. Dit doe je als volgt:
- Login en navigeer naar het Advertentiebeheer homescherm (waar je een tabel met alle campagnes ziet staan)
- Selecteer de campagnes of advertentiesets waarmee die je wilt AB testen
- Klik op “a/b/-test” in de toolbar bovenin het scherm
- Volg de verdere stappen op het scherm
Een advertentie dupliceren om een Facebook AB test te creëren
Je kunt ook een AB test creëren door de campagne, advertentieset of advertentieset te dupliceren. Vervolgens verander je de variabele waar je interesse in hebt (bijvoorbeeld de advertentietekst, doelgroep, plaatsing, enzovoort). Zorg er hierbij voor dat het budget van de twee campagnes, advertentiesets of advertenties die je wilt vergelijken gelijk is. Zo creëer je een eerlijke AB test.
Experiments tool vs. Ads Manager voor het AB testen van Facebook advertenties
De Facebook Experiments tool is een tool die relatief recent is toegevoegd aan de Ads Manager van Facebook. Deze tool biedt een aantal voordelen over het AB testen in de Ads Manager. Zo kun je met Experiments twee actieve advertentiecampagnes met elkaar vergelijken. Je hoeft dus niet een nieuwe campagne aan te maken om te vergelijken hoe deze presteert met een al bestaande campagne.
Naast de standaard AB test biedt de Experiments tool je nog twee andere soorten tests die je kunt uitvoeren. Een van deze twee tests is de zogenaamde “Holdout Test”. Bij deze test wordt een bepaald percentage gebruikers uitgesloten van je advertenties. Zij krijgen je advertenties dus niet te zien. Vervolgens wordt vergeleken hoeveel conversies deze gebruikers opleveren ten opzichte van de gebruikers die wel je advertenties te zien krijgen. Zo kun je bepalen of je Facebook advertenties wel echt voor extra conversies zorgen. Deze test is alleen beschikbaar binnen Experiments.
Binnen experiments vind je ook de “Brand Survey” test. Hiermee kun je een poll laten invullen door mensen in je doelgroep om te meten wat de impact is van je Facebook advertenties op de kracht van je merk. Ook deze test vind je alleen in Experiments en niet in de standaard Ads Manager.